Lonely Planet
sice většinou nelže, zato ale občas přehání. Z doporučeného jedinečného
folklórního městečka se vyklube tuctová zaprášená díra, unikátní místní
specialita se na talíři nijak neliší od toho, čím se pořád dokola živíte už
měsíc. Poznámku v průvodci o tom, že autobusy v Chile jezdí přesně na
čas, jsem proto bral s rezervou. V každé zemi znamená na čas něco
trošku jiného (v extrémních případech (Indie) to, že se autobus vůbec kdy
objeví) a Chile je přece jen latinskoamerickou zemí, s kterými mám své
zkušenosti, že.
Takto vyzbrojen
předsudky jsem se v pátek ráno dostavil na autobusové nádraží, abych
vyrazil do přístavního města Valparaíso. Kolem desáté jsem si koupil lístek na
autobus v 10:05. Mezitím se ozvala příroda, a tak se ptám pro jistotu
průvodčího, zda to ještě stihnu (čímž se mu snažím naznačit, aby beze mě
neodjížděl). Trošku nechápavě se na mě podívá a říká „Dvě minuty a třicet
sekund do odjezdu“. Takhle přesnou odpověď nečekám. Inu, asi se po ránu nudí a
dělá si šoufky z nebohého turisty, říkám si a na záchod vyrazil. Tam vše
probíhá briskně a za chviličku jsem venku. Až při nástupu do autobusu si
všímám, že nad každým autobusem visí hodiny, které odpočítávají čas do odjezdu.
V pětisekundových intervalech. Při
mém nástupu odpočítadlo ukazovalo 00:25. A přesně za 25 sekund se zavřely dveře
a my jsme vyrazili směr pobřeží Pacifiku.
Ještě jsem ani
nestačil vstřebat tento zážitek a už mou pozornost upoutala další chilská
vychytávka: nad uličkou visel displej ukazující aktuální rychlost autobusu. A
když, nedej bože, řidič na dálnici překročil povolenou rychlost 100 km/h, začal
v autobuse pískat neuvěřitelně protivný bzučák, asi jako v těch
nepovedených nových pražských tramvajích. Nepřestal, dokud řidič nezpomalil. Že
měl autobus kabinu oddělenou kabinu pro cestující a řidiče – skleněná přepážka
se skleněnými dveřmi před prvními sedadly – mě pak už tolik nepřekvapilo.
Cestou zpátky mě
pak dokonce průvodčí (ano, každý autobus má průvodčího, ač během hodinu a půl
dlouhé jízdy nic nerozdával) donutil zapnout si bezpečnostní pás, že se bez něj
nesmí jezdit. Samotné sedačky byly samozřejmě luxusní se spoustou místa pro
nohy. V takovém autobuse je pak radost jezdit – Lonely Planet pro jednou
vůbec nepřeháněl.
No comments:
Post a Comment